![]() |
Hlavní stránka |
Škola |
Doprava |
Táboření a kluby |
Reportáže |
Fotografie |
Témata |
Ostatní |
Rozcestník |
Ke stažení |
Sázky |
Návštěvní kniha |
Kalendář |
Kontakt |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() Úzkokolejka cihelny v Polomi |
Úzkokolejka cihelny v Polomi je průmyslová drážka sloužící k dovozu cihlářské hlíny z nedalekého hliníku do cihelny v obci Polom nedaleko Hranic na Moravě. HistorieCihlena v Polomi byla zřejmě založena již v roce 1915, poprvé je v pramenech zmiňována v roce 1930. Je velmi pravděpodobné, že úzkokolejka pro dovoz hlíny byla vybudována již v počátcích výroby a svému účelu zřejmě sloužila po desítky let. Od 1. ledna 1950 přešla znárodněná cihelna pod Hanácké cihelny, ale ty se jí v roce 1952 zbavily převedním pod Okresní podnikový kombinát v Lipníku nad Bečvou, následně okresní podnikový kombinát Hranice a v roce 1955 se stala opět součástí Hanáckých cihelen. Podle předávacího protokolu v roce 1952 dosahovala síť úzkokolejek o rozchodu 600 mm celkem 525 m. Těžba hlíny probíhala korečkovým rypadlem O&K s vyložením 6 m a pohonem elektrickým motorem Škoda. K dopravě suroviny z hliníku byly využívány překlopné vozíky, pro dopravu cihel k pecím pak vozíky etážové. Další předávací protokol z roku 1955 uvádí v cihelně lokomotivu Galy č. 411, vyrobenou v roce 1952 o výkonu 27 koní. Tehdy relativně mladá lokomotiva byla původně dodána podniku Ingstav Brno, závod Prostějov, odkud však byla koncem roku 1953 předána Dopravním stavbám Olomouc, a dále zřejmě poměrně rychle odejít do polomské cihelny. Pasport cihelny (tehdy závodu č. 11) z roku 1959 žádnou lokomotivu neuvádí a jako dopravu z hliniště zmiňuje pouze svážnou kolej. V Polomu není vedena lokomotiva ani v roce 1965. Definitivní ukončení provozu úzkokolejky muselo nastat v období mezi roky 1987 (schválena modernizace silnice č. I/48) a 1999 (stavba dokončena), kdy byl tunel sloužící pro podjíždění silnice č. I/48 při jejím rozšíření zakonečn slepě a proměněn na sklad. Autorům se zatím nepodařilo dohledat využití drážky mimo dovozu hlíny do cihelny také k odvozu hotových cihel na nedaleké překladiště železniční stanice, vzhledem k tomu, že koleje vedly i do prostoru pece a používaly se pro přepravu cihel, je však takové využití pravděpodobné.
PopisÚzkokolejka o délce nejméně 270 m a rozchodu 600 mm vedla z horního patra cihelny (zřejmě od zásobníku cihlářské hlíny) po šikmo klesající ocelové rampě směrem ke státní silnici, jejímž náspem procházela skrze cca 25 m dlouhý betonový tunel. Mezi tunelem a rampou se drážka rozdvojovala a jedna její větev vedla také na skládku hlíny západně od budovy cihelny. Další větve úzkokolejky jsou doloženy uvnitř budovy a přímo v oválné peci, je proto velmi pravděpodobné, že vozíky stejného rozchodu 600 mm byly využívány k dovozu hlíny i navážení a vyvážení cihel do a z pece. Severně od silnice č. I/48 se úzkokolejka rozvětvovala a její trasa se měnila s postupným vytěžováním nevelkého hliníku, který se s ubýváním vhodné cihlářské hlíny posouval (a stále posouvá) k východu. Zmapování přesné trasy kolejí tak prakticky není možné. Vozový park ani trakce na úzkorozchodné drážce nejsou autorům známy - za případné doplňující informace děkujeme.
Autor článu děkuje Zdeňku Hrdinovi za podrobné informace o lokomotivách provozovaných na drážce. Zdroje
Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz Článek ze dne 9. 5. 2019 byl naposledy upraven dne 23. 5. 2019 a zobrazen celkem 20427×, naposledy dne 8. 10. 2025 v 11:22.
|